|
|
Autor |
Wiadomość |
KrzysztofZW
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 842
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany:
Czw 10:18, 02 Lut 2006 |
|
Poradnik/instrukcja dla twórców AAR-ów w Tzarze by KrzysztofZW
Częściowy odzew na post Viltharisa
Poradnik dedykuję wsystkim, którzy już napisali jakiekolwiek AARy i tym, którzy się do nich przymierzają.
Poradnik powstał po to, by powstawało jak najmniej AAR-ów podobnych do typowego bełkotu ulicznego i nie tylko(jeśli powstanie dział AARy)
AAR - After Action Report - opis rozgrywki, jeżeli ktoś przeoczył mój wcześniejszy post z innego działu
_____________________________________________________________
Aby napisać AARa:
- Jeśli nigdy nie miałeś styczności a AARami poczytaj kilka ze strony [link widoczny dla zalogowanych] i zapoznaj się niektórymi ważnymi cechami AARu, gdy to już zrobisz, przyglądnij się następującym punktom:
1. Siądź wygodnie przed komputerem, wyluzuj się – nie będziesz chyba pisał gdy jesteś zły, sfrustrowany itp.(kto wie, co z tego może wyjść ).
2. Po wyborze mapki(najlepiej losowej) zapisz najważniejsze elementy gry(rasa, którą grasz, liczbę przeciwników i ich rasy, surowce początkowe, surowce na mapie, jaka pora roku i mapa – duża, średnia inna, poziom trudności itp.).
3. Rozpocznij grę, graj normalnie tak jak zawsze, zapisuj wszystkie ważniejsze wydarzenia(te mniej ważne też możesz, o ile będą Ci potrzebne w AARze).
4. Rób od czasu do czasu zapis stanu gry(jeśli o czymś zapomnisz pisując AAR, będziesz mógł wrócić do tamtego momentu i rozegrać grę stamtąd).
5. W czasie gry rób screeny w ważnych momentach klawiszem F12 lub PrintScrn.
6. W czasie gry twórz swoje obmyślenia historii w AARze – czyli główną opowieść, która wyjdzie z AARu i komponuj ją ze swoją grą.
7. Po skończonej grze zrób screenick końcowy, dla opisania całej gry(nie jest to aż tak niezbędne).
8. Usiądź wygodnie przed jakimś(sprawdzającym błędy) edytorem tekstowym i zacznij tworzyć – napiszę schemat przykładowego AARu:
TYTUŁ CZĘŚCI (na początku Prolog lub część pierwsza i jej tytuł)
WAŻNA KONFIGURACJA GRY (jaka mapa, ilość przeciwników, surowce początkowe, rasa, którą rozegrałeś gręi oczywiście poziom trudności)
TREŚĆ AARu (po kolej co się działo w grze plus własna fabuła wmieszana w rozgrywkę – opcjonalnie forma kroniki bez fabuły, ale takie AARy czyta się dużo ciężej)
I tutaj zakończenie części, najwyżej z komentarzem autora po PS
9.Posprawdzaj błędy, zrób wyróżnienia i skopiuj to na forum jako nowy temat.
10. W temacie napisz czy to AAR MultiPlayer – MP, czy też SinglePlayer – SP(jeśli piszesz AARa MP to najlepiej, aby wszyscy w grze uczestniczący napisali AARa i go opublikowali)
11. Umieść w AARze screeny, które zrobiłeś podczas gry w momentach odnoszących się do tamtych wydarzeń.
12. Opublikuj AARa i czekaj na komentarze , a w tym czasie zacznij pisać kolejny odcinek AARa(krótki to AAR w jednej części nie uważasz? – choć czasem zdażają się w jedno odcinkowym AARze taka perełka, że nie wiem co).
_____________________________________________________________
1. Jak zacząć?
Postanowiłem napisać ten poradnik/instrukcję ponieważ AARy są mało znane userom Tego Forum. Polecam przed napisaniem AARu osobom, które nie miały z nim styczności wejść na stronę [link widoczny dla zalogowanych] gdzie jest masa AARów dotyczących gier z serii EU(niestety, gry EU różnią się w znaczący sposób od Tzara, jednak AARy z tamtąd mogą uświadomić przyszłych autorów).
Zasada 1 - Bądź oryginalny
Czytelnikom NIE podoba się tekst opisów podbojów przeciwników, przedstawiony suchy, bez polotu i oryginalności. W AARach można(i powinno się) dodawać historie zmyślone, jednak ciekawe, które mogą zainteresować odbiorców. Starajmy się w grze(potem opisując to w AARach) stworzyć rzeczy ciekawe, oryginlane, rzadko spotykane.
Zasada 2 - Przedstawienie historii
Ważną rzeczą na wstępie jest przedstawienie sytuacji swojego kraju. Oczywiście w Tzarze nie można opisać historii kraju(w Tzarze nie ma krajów takich jak Polska, Niemcy) przed grą, ale można wymyślać własną, alternatywną i fantazyjną opowieść naszego początku.
2.Rozwinięcie
Zasada 3 - SCREENY!!!
Zasada wręcz KARDYNALNA. Wiele AAR-ów o wyjątkowo ciekawej treści traci dużo na wartości przez brak screenów lub ich śladową ilość. Ja sam dużo AAR-ów przeglądam patrząc na screen-y a nie na treść (mało czasu) – oczywiście w EUFI. Screeny dają wyobrażenie sytuacji, którego nie daje opis. Dlatego każda część AAR-u powinna być bogata z zrzuty z gry.
Zasada 4 - Obrazki
Wszelakie obrazki SPOZA gry (wizerunki królów, pola bitew, czy wszelki inne – posłańców, zamków, budynków ) doskonale wzbogacają treść AAR-u, pozwalają lepiej wczuć się w klimat AAR-u, są także dobrym uzupełnieniem treści.
Zasada 5 - Wyróżnienia
Nie, nie nagrody, tylko pogrubienia, podkreślenia.
Wszystkie tego typu rzeczy pozwalają uporządkować AAR, pozwalają czytelnikowi lepiej zrozumieć treść AAR-u, a także dają możliwość wyszczególnienia bardzo – (lub tylko) ważnych fragmentów.
Zasada 6 - Styl pisania
Czyli perspektywa. generalnie dzielimy AAR-y na 2 kategorie- pisane z perspektywy bohatera AAR-u i z perspektywy narratora (oczywiście zdarzają się wyjątki) Perspektywa narratora świetnie się sprawdza w opisywaniu wielkich posiadłości, przy AAR-ach przy dużej "porcji" patosu, zaś perspektywa bohatera doskonale się sprawdza przy opisywaniu państw małych, bohaterskiej obrony kraju, zamku, fortec itp.
3. Garść porad
1. Zawsze podawaj poziom trudności.
2. Zawsze podawaj wersję i mapki(kampanie), na których grasz.
3. Staraj się pisać długie części, a nie co chwile małe kawałki.
4. Staraj się pisać najpierw w edytorze tekstu, a potem sprawdzić błędy ortograficzne.
5. Graj na jak najwyższym poziomie trudności (no chyba że jesteś początkującym i sobie nie radzisz).
6. Staraj się zebrać pewną ilość informacji o rasie, którą rozgrywasz grę, oraz wykorzystać je w AAR-ze.
To by było na tyle
Serdeczne podziękowania dla Tjorda,
który stworzył (chyba) jako pierwszy Polak poradnik
na portalu internetowym [link widoczny dla zalogowanych] i uświadomił mnie, jak napisać
poradnik/instrukcję dla twórców AARów w Tzarze.
PS
Teraz czekam na ewentualne komentarze, wytknięcie błędów itp. - mam nadzieję, że ten poradnik/instrukcję zobaczy wiele osób z forum i weźmie się za napisanie swego pierwszego AARa.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Phoenix
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 163
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Hajnówka
|
Wysłany:
Czw 21:14, 02 Lut 2006 |
|
Ty to sie patrze nudzisz zeby takie rzeczy robic
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
mich_misiek
Dołączył: 28 Sty 2006
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wziąć pasztet z Kaczek blizniaczek?
|
Wysłany:
Czw 21:28, 02 Lut 2006 |
|
a co to jest ten AAAR bo wogule nieczje o co tu chodzi.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Draco
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 448
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Hajnówka
|
Wysłany:
Czw 22:25, 02 Lut 2006 |
|
AR to taka jednostka miary powieżchni <lol2>
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
mihalo
Dołączył: 01 Sty 2006
Posty: 314
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany:
Czw 22:37, 02 Lut 2006 |
|
mich_misiek napisał: |
a co to jest ten AAAR bo wogule nieczje o co tu chodzi. |
Co to jest AAR?
(ang. Automatic Alternative Routing) - termin stosowany w telekomunikacji, oznaczający automatyczny wybór alternatywnej trasy połączenia przy dużej zajętości linii bezpośredniej.
A tak w ogóle to chciałbym zobaczyć jakiś pierwszy AAR jestem ciekaw czy to zda egzamin.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
KrzysztofZW
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 842
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany:
Czw 23:07, 02 Lut 2006 |
|
Phoenix napisał: |
Ty to sie patrze nudzisz zeby takie rzeczy robic |
No w sumie racja, ferie się zaczęły, a tu nudy...
mich_misiek napisał: |
a co to jest ten AAAR bo wogule nieczje o co tu chodzi. |
Ludzie, nie osłabiajcie mnie! Ja tu od tygodnia pisze co to AARy wyjaśniam, podaje przykłady, a Wy mi tu z takim czymś wyskakujecie? I nie AAARy!!! - przeczytaj sobie dokładnie pporadnik i szczególnie to na żółto
Draco napisał: |
AR to taka jednostka miary powieżchni <lol2> |
Dobre, tylko że tu nie chodzi o AR i o AAAR tylko o AAR
mihalo napisał: |
(ang. Automatic Alternative Routing) - termin stosowany w telekomunikacji, oznaczający automatyczny wybór alternatywnej trasy połączenia przy dużej zajętości linii bezpośredniej. |
Hehe, dobre
Mihalo, mogę spróbować napisać przykładowego AARa, ale musze mieć wsparcie admina i moderów, bo nie wiem, czy to zakceptują(szczerze mówiąc, zdziwiłem się, że dotąd nie zabrał głosu Viltharis, ani Deadman... ) Ale jeśli chceci, moge stworzyć pierwszego AARa z Tzara
PS
Teraz czekam na więcej komentarzy dotyczących AARów i poradnika...
No i, żeby nie było że "nie wiem co to AAR..." to jeszcze raz:
AAR czyli After Action Report to sposób opisywania własnych poczynań w grach różnego typu. W ten sposób możemy się pochwalić swoją grą i swoimi umiejętnościami w danej grze przed innymi ludźmi, ale także stworzyć zupełnie inną historię danego państwa niż do tej pory znamy.
^ To jest z Wikipedii ^
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Phoenix
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 163
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Hajnówka
|
Wysłany:
Pią 19:28, 03 Lut 2006 |
|
ja i tak nie lapie za duzo tam na poczatku napisales i nie chcialo mi sie wszystkiego czytac
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Daernis
Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 172
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z troszeczke innej bajki ;)
|
Wysłany:
Pią 20:35, 03 Lut 2006 |
|
Włączasz mapkę losową- grasz. To co się dzieje ciekawego (i nie) zapisujesz. I z tego tworzysz ,krótkie "opowiadanko". Dobrze mówię czy też nie zrozumiałem?
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
KrzysztofZW
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 842
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany:
Pią 21:34, 03 Lut 2006 |
|
Dearnis - to najkrótsze streszczenie jakie widziałem
W sumie tak, ale nie musi to być mapka losowa. Tworzysz opowiadanie a nie opowiadanko, bo cóż to przeczytać jeden odcinek i tyle? AAR powinien składać się z kilku części.
Teraz ja to spróbuje streścić :
Włączasz sobie Tzara. wybierasz jakąś mapkę. Zapisujesz najważniejsze (i nie tylko) wydarzenia, które potrzebne będą przy pisaniu AARu. Po skończonej grze piszezsz opowiadanie w kilku częściach z dużą ilością fantazyjnych opowieśc(bo co to czytać sam opis, jak to "Ja świat podbijałem...") Potem to publikujesz w odcinkach w odstępach czasu i czekasz na komentarze.
Sam robię próbnego AARa z gry europejczykami. Niedługo każdy będzie się mógł przekonać, jak to "na żywo" wygląda.
Coś mi się zdaje, że nikt za bardzo tego poradnika nie przeczytał (lub prawie nikt) a szkoda, bo te AARy mogą ciągnąć to forum...
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Daernis
Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 172
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z troszeczke innej bajki ;)
|
Wysłany:
Pią 22:23, 03 Lut 2006 |
|
Ja przeczytałem I rozumiem o dziwo
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
KrzysztofZW
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 842
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany:
Pią 23:10, 03 Lut 2006 |
|
Dearnis - jesteś pierwszy w kolejce do pierwszego AARa(może nawet i szybciej, niż wielka czórka, ponieważ dostałem tylko jedną pozytywną odpowiedź :/ ). drugi natomiast mihalo(oczywiście, jeśli wyraźicie zgody - mam pomysł, abyście byli posłami arabskimi do króla Deadmana )
Miło wiedzieć, że ktoś to czyta
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
mihalo
Dołączył: 01 Sty 2006
Posty: 314
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany:
Pią 23:12, 03 Lut 2006 |
|
oki może być choćby z ciekwości
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Daernis
Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 172
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z troszeczke innej bajki ;)
|
Wysłany:
Sob 12:08, 04 Lut 2006 |
|
Może być. Moge być i arabem z dwojga złego
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Viltharis
Naczelnik
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 3626
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa Płeć:
|
Wysłany:
Sob 12:59, 04 Lut 2006 |
|
Mnie tam się ten pomysł podoba, choć ja zapewne sam takowego AARa nie zrobię. A co do tego, że się nie wypowiedziałem wcześniej, to wiedz, że obserwowałem tylko waszą dyskusję. Pomysł jest świetny, a instrukcja dobrze napisana. Musiałem ją tylko wydrukować, bo nienawidzę czytać na komputerze dłuższych rzeczy. Oczy bolą po pewnym czasie.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Nigi
Straż Miejska
Dołączył: 06 Mar 2006
Posty: 417
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Internet
|
Wysłany:
Śro 14:45, 02 Sie 2006 |
|
Zastanawia mnie jedna rzecz - skoro teraz wiadomo, że można zapisywać replaye rozgrywek (jakkolwiek niedokładne by one czasami bywały), to chyba możnaby pominąć opis parametrów mapy, a także wydarzeń które jasno widać na replayu, skupiając się zamiast tego na ciekawej interpretacji?
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
| |